נילי הררי: “פירוש חלומות הוא כלי חשוב לפסיכותרפיסטים”

נילי הררי - פסיכוותרפיה וחלומות

הניסיון לפרש חלומות העסיק את האנושות החל מתקופות מוקדמות ביותר בהיסטוריה. עוד בתורה זכה לתהילה יוסף כמפרש החלומות של פרעה המלך, מה שהקנה לו מעמד באצולה המצרית. כבר לפני מאות שנים החלו פילוסופים (הכינוי אז ל”מדענים”) ממזרח וממערב להבין כי החלום אינו מהווה התגלות אלוהית או נבואה,  אלא תוצר של תהליך נפשי המייצג משהו פנימי בנפשו של האדם.

רעיון זה הודגש ופותח על ידי זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה, ורבים מאלו שהמשיכו אותו: לטענתם, מכיל החלום סמלים המסווים את עולמו הפנימי של האדם, משאלותיו הכמוסות ואלמנטים נפשיים בלתי מודעים. בהתאם להנחה זו פותחו טכניקות שונות למטרת פירוש חלומות אשר נועדו לסייע בפענוח עולמו הפנימי של המטופל. לצד גישתו של פרויד, התפתחה הגישה האנליטית לטיפול על ידי הפסיכולוג השוויצרי קרל יונג. לפי הפסיכותרפיסטית נילי הררי, המטפלת בשיטה האנליטית-אינטגרטיבית, קרל יונג, חסידו המוקדם של פרויד,  טען כי התפיסה הפרוידיאנית מצומצמת מדי: לדבריו, חלומות מספקים מחשבות, דעות, תפיסות ומגמות, שלא היו מודעות, בשפת דימויים, ומתייחסים למצבו העכשווי של התת-המודע.

לפי הפסיכותרפיסטית נילי הררי, יונג עמד על כך שלא ניתן לפרש את החלום ללא היכרות עמוקה עם המטופל, שכן החלום אינו אירוע מבודד, המנותק מחיי היום יום וממהותם: לחלום לבדו אין משמעות, או שלא ניתן להבין את משמעותו, מבלי להבין טוב יותר מה עובר על המטופל, מהם פחדיו ומהם הקונפליקטים הבלתי פתורים אצלו. אמרה ידוע של יונג בהקשר הזה היא: “חלומות אמנם שומרים על השינה… אך הם מפסיקים את השינה כשתפקידם דורש זאת, כשהתכנים המופיעים בחלום כה אינטנסיביים, עד כי הם עלולים להפר את השינה”.

חלומות

מהו תפקידו של החלום, וכיצד מפרשים חלומות?

תפקידם של חלומות עורר את סקרנותם של חוקרים מתחום בריאות הנפש.  באופן כללי ניתן לומר לפי המחקרים כי שני התפקידים המרכזיים הם היבט קוגניטיבי והיבט רגשי: מבחינה קוגניטיבית, חלומות מאפשרים לנו לשחזר דברים מן היום-יום, ולתרגל אותם, לגבש זיכרונות ותפיסות שונות שהיו “רפויים”, ואף להתאמן בדברים המועילים לנו. למשל, מחקרים שנערכו על בעלי חיים הוכיחו כי במקרים רבים חלומותיהם משחזרים פעולות מסוימות (ציד, הליכה במבוך התואמת את המבוך במעבדה) ומאפשרים אימון ותרגול המביאים לשיפור בביצועים בעתיד.

לפי נילי הררי, מבחינה רגשית, חלומות ממלאים מגוון רחב של תפקידים: החלומות מהווים מעין תרפיה, שחרור רגשות על ידי שחזור או תיקון רגשות שחווינו, או עיבוד של תכנים לא מודעים. לפירוש החלומות גישות רבות. הגישה של יונג לפירושם של חלומות מכונה “פנימית-תוכנית” ולפיה חלומות מבטאים דחפים, ארכיטיפים (חלקים השייכים לתת-מודע הקולקטיבי) וחלקי אישיות אשר איננו מודעים אליהם בשעות ההכרה שלנו, ולכן הם מוזנחים עד שלבסוף חוזרים אלינו בחלומותינו.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*