“הופכים אנרגיה לסינרגיה”: נילי הררי מסבירה על היתרונות של פסיכותרפיה אנליטית בייעוץ ארגוני

נילי הררי - פסיכולוגיה אנליטית ויתרונותיה

פסיכותרפיה אנליטית הינה גישה טיפולית המבוססת על הזרם האנליטי בפסיכולוגיה מיסודו של קרל יונג, והיא מכונה גם פסיכותרפיה יונגיאנית. קרל יונג היה תלמידו של זיגמונד פרויד, אולם בעוד פרויד שם את הדגש בניתוחי אישיות של הלא-מודע הפרטי של המטופל, יונג טבע את המונח “לא-מודע קולקטיבי”, ועסק בהגותו בגורמים המשותפים של הלא-מודע האנושי האוניברסלי, גורמים אותם הגדיר “ארכיטיפים”. גורמים אילו מהווים לגישתו את החלק המשמעותי יותר בלא-מודע האישי של כל אדם, ולכן גם מהותיים להבנת אישיותו והתנהגותו.

הפסיכותרפיסטית נילי הררי, שגישתה אנליטית-אינטגרטיבית, מסבירה כי ההיבט הזה בעבודתו של יונג בא לידי ביטוי גם בתחום הייעוץ הארגוני. ייעוץ ארגוני הוא כלי העומד לרשותם של ארגונים המעוניינים לצמוח; בחלק מהמקרים, יועץ ארגוני מגיע מן התחום של הנדסת תעשייה וניהול, כלכלה או אסטרטגיה שיווקית. במקרים אחרים, יועץ ארגוני מגיע מן התחום של מדעי החברה, ומטרתו לעזור לעובדים בתוך הארגון לצמוח, ובכך לסייע לארגון כולו להתרחב ולהפיק תועלת רבה מן התהליך. לייעוץ ארגוני הניתן על ידי יועץ מתחום הפסיכותרפיה האנליטית יש יתרונות רבים לארגון. העובדים בארגון, כולל הדרג הניהולי, מגבשים הבנה מעמיקה יותר של עצמם והסובבים אותם, ומשפרים את כישורי ניהול מערכות היחסים שלהם. בנוסף, הפסיכותרפיה האנליטית מסייעת לעובדים לפתח בתוכם תחושת אחריות אישית, דבר ההופך אותם לעובדים טובים ובוגרים יותר.

לפי דעתה של נילי, לפסיכותרפיה האנליטית יש יתרון ייחודי נוסף בתחום של ייעוץ ארגוני: האסכולה היונגיאנית- אנליטית שמה דגש רב על האנרגיה הפנימית של הסובייקט. יונג סבר כי בני אדם נולדים עם נטייה ראשונית לאופן בו אנו משקיעים את האנרגיה שלנו – כלפי חוץ או כלפי פנים. בהתאמה לכך, יונג הגדיר שני טיפוסי אישיות עקרוניים: טיפוסים אקסטרוברטיים (מוחצנים) מול טיפוסים אינטרוברטיים (מופנמים). היכולת להבין היבטי אישיות אילו וכיצד הם משפיעים על האינטראקציה בתוך הארגון מסייעת מאוד בתהליך הייעוץ. מטפלים בגישה האנליטית כוללים בעבודתם ראייה רחבה של ההיבטים האוניברסליים אשר תקפים לגבי אנשים באופן כללי, תוך מתן תשומת לב לאופן הייחודי בו הם מתגלמים בנפשות הפועלות בארגון. התמקדות בהיבטים האוניברסליים וחיזוק המיקוד האנרגטי של העובדים משיגים תוצאות טובות מאד בתהליכי הייעוץ הארגוני.

נילי הררי: “בסופו של דבר מדובר באנשים וכל ייעוץ ארגוני עוסק באנשים. אם מבינים את ההתנהלות גם באופן אנליטי-אוניברסלי, ניתן לתת שירות טוב יותר בתור יועץ ארגוני”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*